Životní událost Ztráta dokladů je ve srovnání s jinými životními událostmi poměrně specifická. Nejde v ní o jeden navazující či uzavřený proces. Řečeno jinými slovy, patří sem ztráta či odcizení jakýchkoli dokladů, které je třeba ohlásit příslušným orgánům státní správy a následně vyřídit zhotovení každého dokladu zvlášť.
Ve chvíli, kdy člověk zjistí, že se mu něco takového přihodilo, prožije nejprve šok, posléze se dostavují pocity paniky a bezradnosti, ale také znechucení nad tím, co vše bude muset vyřídit, aby dostal všechny doklady nové.
„Nejlepší by bylo, když by to bylo všechno přes internet, jednoduše. Chápu, že to není z pohledu nějakých procesů nejjednodušší, ale bylo by to nejlepší, že by se dal objednat nový řidičák i občanka a že by to přišlo domů a doufám, že se k tomu v moderní době dopracujeme. Nebo kdyby minimálně aspoň ty doklady, o který si zažádám, šly poslat poštou, abych se vyhnul tý druhý návštěvě toho úřadu. Aspoň takovej první krok by hodně lidí ocenilo.“ (Muž, 25 let, Praha)
V rámci výzkumu, který mapoval nastavení služeb veřejné správy související s životní událostí Ztráta dokladů, byly provedeny rozhovory s občany a úředníky. Vzhledem k zmiňované proměnlivosti životní události jsme se pro rozhovory snažili získat respondenty s odlišnou zkušeností. Náš vzorek tvořili respondenti, kteří doklady ztratili vlastní vinou nebo byli okradeni další osobou, a to jak v České republice, tak v zahraničí.
Na základě výzkumu a rozhovorů s občany vyplývá, že by tuto životní událost ve vztahu s úřady chtěli řešit:
· rychle,
· vstřícně,
· moderně.
Analytický tým PMA 3 identifikoval na základě analýzy několik konkrétních bodů, které byly dále rozpracovány co do charakteru problému a možného řešení. Jedná se o:
· časové prodlevy při zneplatnění dokladů,
· nutná osobní přítomnost,
· náhradní doklad totožnosti,
· nepropojené informační systémy,
· nedostatečné a nejednotné informace,
· limitované možnosti elektronických žádostí.
Další užitečné informace z různých oblastí výkonu veřejné správy.
Financováno z projektu Využívání prvků procesního řízení a zavedení standardů pro výkon prioritních agend veřejné správy ("PMA 3"), reg. č.: CZ.03.4.74/0.0/0.0/15_019/0004225
2019 © Ministerstvo vnitra • Informace jsou poskytovány v souladu se zákonem č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím.