DomůNástrojeUživatelské testování a evaluace

Uživatelské testování a evaluace

Uživatelské testování a evaluace

Popis nástroje


Návrh nástrojů pro uživatelské testování a evaluaci tvoříme v návaznosti na naši analýzu, výzkumy a procesní mapování:

  • připravíme návrh, který může být přímo součástí podkladů pro zadání zakázky, nebo samostatně;
  • následně poskytujeme konzultační podporu během realizace.

V rámci uživatelského testování aplikace je možné testovat prototyp nebo již hotovou aplikaci (resp. vytvořenou nebo rozšířenou systémovou podporu):

  • uživatelské testování probíhá podle scénáře obsahujícího sled úkolů zasazených do kontextu, které participanti provádí v aplikaci;
  • může být využita např. kombinace metod Tree Testing (ověřuje nalezitelnost klíčových témat a funkcí) a System Usability Scale (měří „vnímanou“ jednoduchost používání);
  • testováním ověřujeme srozumitelnost informační architektury aplikace a efektivitu řešení agendy prostřednictvím nové aplikace oproti stavu před vznikem aplikace.

Srozumitelnost informační architektury aplikace

  • zvládne uživatel splnit úkol v softwarovém rozhraní?
  • zvládne uživatel nalézt příslušný prvek/položku v aplikaci?
  • rozumí uživatel tomu, jak mohou funkce rozhraní fungovat?
  • která ikona bude pro uživatele srozumitelnější?
  • zaznamená uživatel důležité odkazy/informace?
  • kolik času zabere uživateli najít určitou položku nebo splnit zadaný úkol?

Efektivita řešení agendy prostřednictvím nové aplikace oproti stavu před vznikem aplikace

  • jaké výhody nebo nevýhody uživatelům aplikace přinese?
  • kolik času případně ušetří?

K evaluaci vytvořeného řešení využíváme uživatelské statistiky:

  • jsou zpracovány formou koláčových, sloupcových a spojnicových grafů;
  • sledování se nastavuje přímo v kódu stránek, s využitím nástrojů pro analýzu - např. Google Analytics;
  • jsou průběžně dostupné pro úředníka – otevře si reporty a sleduje přehledné odpovědi na otázky;
  • analýzou ověřujeme, kdo a jak často aplikaci využívá a jaký je detailní průběh agendy.

Sledováním detailního průběhu agendy ověřujeme například:

  • kolik žádostí vytvoří žadatelé průměrně za rok a jak jsou časově rozloženy v jednotlivých měsících?
  • jaký je poměr uživatelů využívajících aplikaci online a uživatelů využívajících osobní podání?
  • co uživatelé řeší v aplikaci nejčastěji a kolik času stráví podáním žádosti (případně dalšími akcemi)?
  • kolik uživatelů využívá online platební bránu?
  • jak často uživatelé do aplikace vstupují?

Máte dotaz?

Zanechte nám na sebe kontakt a my se Vám ozveme.

Logo EULogo Digitální a informační agenturaLogo PMA3