Uživatelské testování a evaluace
Popis nástroje
Návrh nástrojů pro uživatelské testování a evaluaci tvoříme v návaznosti na naši analýzu, výzkumy a procesní mapování:
- připravíme návrh, který může být přímo součástí podkladů pro zadání zakázky, nebo samostatně;
- následně poskytujeme konzultační podporu během realizace.
V rámci uživatelského testování aplikace je možné testovat prototyp nebo již hotovou aplikaci (resp. vytvořenou nebo rozšířenou systémovou podporu):
- uživatelské testování probíhá podle scénáře obsahujícího sled úkolů zasazených do kontextu, které participanti provádí v aplikaci;
- může být využita např. kombinace metod Tree Testing (ověřuje nalezitelnost klíčových témat a funkcí) a System Usability Scale (měří „vnímanou“ jednoduchost používání);
- testováním ověřujeme srozumitelnost informační architektury aplikace a efektivitu řešení agendy prostřednictvím nové aplikace oproti stavu před vznikem aplikace.
Srozumitelnost informační architektury aplikace
- zvládne uživatel splnit úkol v softwarovém rozhraní?
- zvládne uživatel nalézt příslušný prvek/položku v aplikaci?
- rozumí uživatel tomu, jak mohou funkce rozhraní fungovat?
- která ikona bude pro uživatele srozumitelnější?
- zaznamená uživatel důležité odkazy/informace?
- kolik času zabere uživateli najít určitou položku nebo splnit zadaný úkol?
Efektivita řešení agendy prostřednictvím nové aplikace oproti stavu před vznikem aplikace
- jaké výhody nebo nevýhody uživatelům aplikace přinese?
- kolik času případně ušetří?
K evaluaci vytvořeného řešení využíváme uživatelské statistiky:
- jsou zpracovány formou koláčových, sloupcových a spojnicových grafů;
- sledování se nastavuje přímo v kódu stránek, s využitím nástrojů pro analýzu - např. Google Analytics;
- jsou průběžně dostupné pro úředníka – otevře si reporty a sleduje přehledné odpovědi na otázky;
- analýzou ověřujeme, kdo a jak často aplikaci využívá a jaký je detailní průběh agendy.
Sledováním detailního průběhu agendy ověřujeme například:
- kolik žádostí vytvoří žadatelé průměrně za rok a jak jsou časově rozloženy v jednotlivých měsících?
- jaký je poměr uživatelů využívajících aplikaci online a uživatelů využívajících osobní podání?
- co uživatelé řeší v aplikaci nejčastěji a kolik času stráví podáním žádosti (případně dalšími akcemi)?
- kolik uživatelů využívá online platební bránu?
- jak často uživatelé do aplikace vstupují?